نظر کارشناس رسمی دادگستری مهندسي ترافیک در خصوص طرح های کنترل ترافیک
- توضیحات
- نوشته شده توسط: Super User
- بازدید: 1370
با توجه به اینکه جمعیت تهران و سایر شهرها نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است متناسب با رشد جمعیت طبیعتاً رشد ترافیک زیادی هم داشته است. ترافیکی که در تهران مشاهده می شود طی ساعات خاصی اتفاق می افتد که از این ساعات به عنوان ساعات اوج ترافیک و ساعات کم تردد یاد می شود. لذا برای تردد راحت تر و حمل و نقل سریع تر طرح های ترافیکی طی زمان بندی های ساعتی و روزانه ارایه می شود تا ترافیک کنترل شده و به تبع از میزان آلودگی هوا هم کاسته بشود. اگر بخواهیم به معنی دقیق طرح ترافیک بپردازیم عبارت است از ارائه خدمات بهینه تر و مدیریت شده در راستای عبور و مرور انوع خودرو ها. طرح های ترافیکی در تهران و شهرستان های پر تردد اجرا می شود تا شهروندان حمل و نقلی سریع تر داشته باشند. در خصوص طرح کنترل ترافیک می توان گفت با توجه به شرایط خاصی اجرا می شود و انواع مختلفی دارد. در برخی از طرح های ترافیکی جهت تردد نیاز است هزینه تردد پرداخت شود که در این یادداشت به شرح آن می پردازیم.
طرح های ترافیکی توسط کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک مورد بررسی قرار می گیرد و به لحاظ اینکه طرح کنترل ترافیک در مکان های مختلف اجرا می شود آثار ان بر روی کاهش ترافیک را مورد بررسی قرار می دهد. طرح های کنترل ترافیکی که اجرا می شوند علاوه بر اینکه باعث کاهش ترافیک می شود آثار نامحسوس دیگری از جمله رشد تعاملات بین شهری و داخل شهری، افزایش کارایی صنعتی و فرهنگی و اقتصادی دارد.
طرح های کنترل ترافیک انواع مختلفی دارد که کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک انها را طبق شرایط و زمان خاص خود مورد ارزیابی قرار می دهد. از انواع طرح های کنترل ترافیک می توان به طرح زوج و فرد، طرح ترافیک روزانه، طرح ترافیک ساعتی، طرح کنترل محدوده الودگی هوا اشاره کرد. طرح ترافیک زوج و فرد به این صورت است که خودروهایی که اخرین رقم سمت راست عدد سه رقمی پلاک انها فرد است در روزهای فرد و خودروهایی که این رقم زوج هست می توانند در روزهای زوج به تردد در محدوده طرح زوج و فرد بپردازند. همچنین طرح ترافیک روزانه با توجه به این که خودرو در چه محدوده ای تردد دارد می تواند در وبسایت my.tehran.ir ثبت نام کرده و سپس طرح تردد در روز مورد نظر را خریداری کند. خریداری طرح روزانه ترافیک به این معنی است که در روزهایی که کنترل ترافیک در محدوده خاصی انجام می شود خودرو باید مجوز ورود را دریافت کند. طرح ترافیک ساعتی شامل ساعت خاصی تردد خودرو در بین محدوده کنترل ترافیک می شود. طرح کنترل محدوده آلودگی هوا به این صورت است که خودروهای پلاک تهران می توانند در هر ماه طی بیست روز و خودروهای پلاک شهرستان می توانند به مدت پانزده روز به تردد در تهران بپردازند و چنانچه از این میزان بیشتر نیاز به تردد دارند می بایست برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا نصف هزینه عوارض طرح کنترل ترافیک را بپردازند.
کارشناسی مهندسی ترافیک در جهت بررسی طرح های کنترل ترافیک می تواند از نمودار های مختلف در بازه های زمانی مختلف برای یک موقعیت مکانی خاص استفاده کند و سپس با توجه به داده ها و اطلاعات اماری گزارش ارائه بدهد. این اطلاعات اماری گاهی توسط دوربین ها و گاهی توسط عکس هایی خاص تهیه می شود.
در کل می توان گفت ارزیابی طرح های کنترل ترافیک در هر موقعیتی توسط روش های مختلف صورت می گیرد و کارشناس رسمی مهندسی ترافیک پیرامون ان اقدام به اظهار نظر می نماید. تجدید نظر در طرحهای ترافیکی توسط همین دادهها صورت میگیرد و یا در صورتی که افراد نسبت به طرحهای ترافیکی اعتراضی داشته باشند این اعتراضات مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا با نظر کارشناس ترافیک نسبت به ادامه و یا و یا لغو طرح تصمیم گیری میشود.
اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در مورد طرح های ترافیکی و اختلافات نظرهای این حوزه
- توضیحات
- نوشته شده توسط: Super User
- بازدید: 1300

پدیده ترافیک یکی از چالش هایی است که ممکن است هر شهری به آن دچار بشود. ترافیک به دلیل اینکه باعث کاهش کارایی اقتصادی و انسانی می شود و افراد زیادی به واسطه وجودش دچار خسارت می شوند به همین دلیل نیاز به مدیریت و کنترل دارد. تهران که جمعیت رو به رشدی دارد پدیده ترافیک در جای جای خیابان هایش دیده می شود و اغلب شهروندان برای تردد ساده و سریع تر نیازمند مدیریت و کنترل ان هستند. مدیریت ترافیک از طریق به اجرا در آوردن طرح های کنترل ترافیک میسر می شود. پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و دیگر ارگان های دولتی همواره می کوشند با به اجرا در آوردن طرح های کنترل ترافیک از قبیل زوج و فرد، خرید روزانه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و غیره ترافیک را کاهش داده و از بار آلودگی شهر بکاهند. خوشبختانه تاکنون چنین طرح هایی با موفقیت روبرو شده اند اما همچنان ترافیک وجود دارد. با وجود چنین موردی نیاز به بررسی طرح ها توسط کارشناس رسمی مهندسی ترافیک و استراتژی های مختلف عبور و مرور در راستای تحقق این امر از بین نرفته است. حال می توان با توجه به شرایط راه ها و گذرگاه ها و میزان آلودگی هوا طرح هایی در جهت کاهش ترافیک ارایه داد.
طرح های کنترل ترافیک اغلب توسط شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی قابلیت اجرایی می یابد. حال برای موثر واقع شدن طرح قبل از اجرای آن مراحلی از قبیل بررسی نمودارهای آماری، بررسی میزان خودروهای شخصی، بررسی قابلیت تفکیک پذیری و در نهایت میزان کاهش آلودگی هوا انجام می شود. کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک بر اساس داده های آماری در فصول مختلف می تواند طرح کنترل ترافیک مورد نظر را ارزیابی کرده و گزارشاتی پیرامون آن ارائه می دهد. این گزارشات سبب می شود نتایج حاصل از بررسی طرح قبل از اجرا شدن مشخص شده و خسارت ها و مزایای آن به لحاظ اقتصادی و از نظر محیط زیست شفاف سازی شود. یکی از مسائلی که ممکن است در میان طرح های ترافیکی به وجود بیاید اختلاف نظر در خصوص تاثیر طرح در کاهش ترافیک است. این اختلافات باعث می شود دقت در کارامد بودن طرح بیشتر شود و کیفیت بالا برود اما برای به نتیجه رسیدن و کارشناسی شدن طرح نیاز به مستندات است که کارشناس به تهیه آن می پردازد.
زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری گزارشات کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک نسبت به طرح کنترل ترافیک بررسی می کنند چنانچه قابلیت اجرایی داشته باشد از طریق رسانه ها از قبیل تلویزیون، رادیو و روزنامه ابتدا اطلاع رسانی نموده و زمان اجرای آن را به طور دقیق اعلام می کنند و سپس اقدام به اجرا می نماید. لذا در این مرحله طرح انتخاب شده و اختلافات نظر حل شده است.
در نهایت می توان گفت که برای بررسی طرح های ترافیکی و اختلافاتی که در این حوزه پیش می آید می توان از کارشناس مهندسی ترافیک اظهار نظر خواست تا با تهیه گزارش مسایل را به صورت دقیق تر تشریح نماید. این اختلاف معمولا در بین ارگانهای مختلف که مسئول طراحی یا اجرای این طرحها هستند بروز میکند که آیا اساسا وجود یک طرح رابطه مستقیمی با کاهش ترافیک دارد و یا خیر. از سوی دیگر وجود بعضی از طرحهای ترافیک و حتی ساعت شروع و پایان آنها ممکن است مورد اعتراض افراد زیادی قرار بگیرد و یا حتی ادعاهایی در خصوص ناکارآمدی طرحهای ترافیک در محلات و خیابانهای مشخص مطرح شود که کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک آن را بررسی خواهد نمود.
کارشناس رسمی دادگستری مهندسي ترافيك و بررسي تاثيرات ساخت گذرگاه ها و عابرپياده و مكان هاي دوچرخه سواري در كنترل ترافيک
- توضیحات
- نوشته شده توسط: Super User
- بازدید: 1100

ساخت محلهای عبور و مرور چه محل عابر پیاده و چه سواره در ابعاد مختلفی اهمیت خواهد داشت. در یادداشتهای دیگر توضیح دادیم که ساخت یک پل عابر پیاده چگونه میتواند بر ارزش خانهها و مغازهها و غیره هم تاثیر داشته باشد. اما یکی از موارد مهم در ساخت این مکانها تعیین ارتباط آن با کاهش ترافیک است.
يكي از مواردي كه در زمینه عبور و مرور و حمل و نقل مطرح مي شود بحث ترافيک است. در واقع ترافيک باعث كاهش بازدهي در زمينه حمل و نقل مي شود و اثرات زیادی در پی دارد که از آن جمله می توان به عصبانی شدن افراد، خسارت های مالی ناشی از دیر رسیدن به مقصد اشاره کرد. حال می توان با استفاده از ساخت گذرگاه ها و عابرین پیاده و مسیرهای دوچرخه سواری ترافیک را تا حد زیادی کنترل نمود و از وقوع بی نظمی جلوگیری کرد. اگر مقوله ترافیک با استفاده از طرح های ساخت گذرگاه یا طرح های ساخت عابر پیاده در حواشی خیابان ها کنترل شود می تواند زمینه ساز بهبود کارایی حمل و نقل را داشته باشد. برای اینکه بتوان میزان افزایش کارایی را مشخص نمود می توان به تاثیرات ساخت گذرگاه و عابر پیاده بر کنترل ترافیک پرداخت.
کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در بررسی کنترل ترافیک می تواند با بررسی الگوهای کاربردی و تاثیر گذارنظیر ساخت گذرگاه و عابرپیاده و مسیرهای دوچرخه سواری گزارشاتی ارائه بدهد. یکی از ویژگی هایی که در خور توجه است موقعیت جغرافیایی و استراتژی حمل و نقل می باشد. استراتژی حمل و نقل و عبور و مرور شامل نحوه ورودی و خروجی به بزرگراه ها و خیابان های سطح شهر، مسیر های دوچرخه سواری، هدایت عابرین پیاده به حواشی جاده ها است.
ساخت گذرگاه ها که در بزرگراه ها به صورت زیر گذر و روگذر است باعث کنترل ورودی به بزرگراه ها و خیابان ها شده که منجر به عدم ورود عابرین پیاده و تردد سریع و بدون توقف خودرو های شخصی و اتوبوس ها می شود. همین طور ساخت عابرپیاده در حواشی جاده ها علاوه بر اینکه عابران پیاده را هدایت می کند بلکه با ایجاد مسیر مجزا سبب ایجاد نظم و تحرک سریع تر می شود. چنانچه در حاشیه خیابان ها و بلوارها مسیر های مجزایی برای دوچرخه سواران و موتورسواران ایجاد بشود از سد معبر شدنشان به طور نامحسوس جلوگیری می شود. کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک با بررسی امار ها و میانگین میزان حرکت ماشین ها، عابرین پیاده و دورچه سواران و موتورسواران می تواند در مورد میزان کارایی احداث گذرگاه ها و مسیر مجزای دوچرخه سواری و عابرین پیاده نظر بدهد.
اظهار نظر کارشناس مهندسی ترافیک در خصوص ارزیابی و بررسی تاثیرات ساخت گذرگاه برای خیابان ها به منظور کنترل ترافیک به این صورت است که طرح ابتدا توسط شهرداری و اداره راه و شهرسازی ارائه می شود و سپس کارشناس در خصوص میزان هزینه، میزان کارایی در کنترل ترافیک، استراتژی حمل و نقل و قابلیت اجرایی گزارشاتی تهیه می کند. به طور مثال می توان به بررسی مقرون به صرفه بودن احداث یک زیرگذر یا بررسی میزان مدیریت عابرین پیاده در ساخت عابرپیاده در حواشی جاده ها توسط کارشناس اشاره کرد.
یکی از دلایلی که از نظر کارشناس در بررسی تاثیر ساخت گذرگاه و عابر پیاده و مکان دوچرخه سواری استفاده می شود کسب اطمینان و اهمیت بحث کنترل ترافیک است. با توجه به اینکه ساخت گذرگاه اغلب بودجه زیادی نیاز دارد بهتر است قبل از ساخت گذرگاه با استفاده از گزارشات دقیق کارشناس از داشتن کارایی و تاثیر مثبت در کاهش ترافیک اطمینان حاصل بشود.
در پایان می توان گفت برای ارزیابی طرح ساخت زیرگذر، روگذر، مسیر عابر پیاده، مسیر دوچرخه سواری می توان از نظرکارشناس رسمی مهندسی ترافیک استفاده کرد. گزارشات وی حاوی اطلاعات دقیق از میزان ترافیک در ساعات خاص، میزان ظرفیت ورودی و خروجی ها، عامل اصلی ترافیک و شبیه سازی کنترل ترافیک توسط طرح پیش رو است.
صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک
- توضیحات
- نوشته شده توسط: Super User
- بازدید: 1484

صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک:
- بررسی سیستمهای هوشمند وسایل کنترل ترافیک
- بررسی انواع طرحهای جادهای، راه آهن، بندرها و فرودگاهها و تعیین نسبت آن با ترافیک
- بررسی طرحهای ساخت، توسعه، بهینه سازی و بهرهبرداری از شبکههای حمل و نقل عمومی شامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو
- بررسی طرحهای مدیریت و کنترل ترافیک
- اظهار نظر در خصوص طرحهای مرتبط با عابران پیاده، دوچرخه سواران و گذرگاهها
- بررسی علائم ترافیک جادهای
- ارزیابی سوانح و حوادث و تطبیق و مقایسه آن با معیارها و ضوابط و مقررات ترافیک
- بررسی طرحهای ترافیکی
- رسیدگی به اختلاف کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران در حوزه ترافیک و طرحهای آن
با توجه به رشد روز افزون جمعیت از یک سو و افزایش تعداد خودروها از سوی دیگر و محدودیتهایی که در حوزه حمل و نقل و ایجاد راهها و بزرگراهها وجود دارد ترافیک به یک معضل جدی در همه جوامه تبدیل شده است. متاسفانه ترافیک به پدیدهای روزانه تبدیل و باعث روزمرگی در زندگی انسان شده و بازده فعالیتهای مختلف اعم از حمل و نقل، صنعتی و انسانی را بسیار پایین آورده است.
برای مقابله به این این معضل راهکارهای مختلفی تدوین شده است اما این راهکارها چندان هم موثر نبودهاند هر چند بخشی از ترافیک در محلهای مختلف را کاهش دادهاند و یا از سنگین بودن آن کاسته اند اما در شهرهای بزرگ هنوز نیاز به بررسی در این زمینه وجود دارد. کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در خصوص همین موضوع به اظهار نظر میپردازد. سیستمهای هوشمندی که برای کنترل ترافیک در نظر گرفته شدهاند مانند دوربینهای کنترل سرعت و یا کنترل تخلفات و دوربینهای مختلفی که برای کنترل تردد هستند مورد ارزیابی کارشناس قرار میگیرند.
از سوی دیگر همواره طرحهای مختلفی مانند ایجاد راهها، راه آهن، بندرها فرودگاهها و ساخت مترو و غیره برای تنوع در حمل و نقل در نظر گرفته شدهاند. این زیر ساخت ها معمولا با هدف بهبود تردد و کنترل ترافیک صورت میگیرند و یا باید موضوع ترافیک را لحاظ کنند کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در این خصوص نیز اظهار نظر خواهد کرد.
از سوی دیگر طرحهای شهری برای بهبود عملکرد اتوبوسرانی، مترو، قطار شهری، تاکسیها و سازماندهی آنها در نظر گرفته شده است. در صورتی که این طرحها بتوانند هم از لحاظ پوششی و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشند میتوان انتظار کنترل ترافیک را داشت. بنابراین کارشناسان در ارزیابی این طرح ها نسبت هر طرح را در کاهش و یا افزایش ترافیک مشخص خواهند کرد.
اما مهمتر از این موراد میتوان به طرحهای کنترل ترافیک اشاره کرد. طرحهای زوج و فرد و سایر طرحهای ترافیکی مورد ارزیابی کارشناس مهندسی ترافیک خواهد بود. مسائلی که حول این طرحها شکل میگیرد اعم از قابلیت اجرایی، تاثیر در مدیریت و یا کنترل ترافیک و هزینههای طرحهای مختلف در صلاحیت کارشناسان این رشته است.
آیا ترافیک تنها مربوط به زیر ساختها و اتوموبیلهاست. آشکارا باید پاسخ منفی داد. چرا که در بسیاری از موارد ورود عابران به خیابانها و یا گذر آنها زمینه بروز ترافیک، تصادف و غیره را فراهم میکند. بنابراین در مهندسی ترافیک باید به محل عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران و گذرگاهها و امثال آن نیز توجه نمود.
بررسی علائم ترافیکی و ارزیابی علل سوانح و تصادفات که نقش مهمی در بروز ترافیک دارند نیز در مدیریت ترافیک اهمیت خواهد داشت. به همین دلیل هم همواره مهندس ترافیک به بررسی راههایی جهت جلوگیری از این سوانح میپردازد. نهایتا حل اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران و اظهار نظر در خصوص طرحها و همچنین سیستمهای مدیریتی ترافیک در این رشته مورد بحث خواهند بود.
کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک
- توضیحات
- نوشته شده توسط: کارشناس رسمی دادگستری
- بازدید: 1375
معرفی مشخصات ، صلاحیتهای
کارشناس رسمی دادگستری رشته مهندسی ترافیک
صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک:
- بررسی سیستمهای هوشمند وسایل کنترل ترافیک
- بررسی انواع طرحهای جادهای، راه آهن، بندرها و فرودگاهها و تعیین نسبت آن با ترافیک
- بررسی طرحهای ساخت، توسعه، بهینه سازی و بهرهبرداری از شبکههای حمل و نقل عمومی شامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو
- بررسی طرحهای مدیریت و کنترل ترافیک
- اظهار نظر در خصوص طرحهای مرتبط با عابران پیاده، دوچرخه سواران و گذرگاهها
- بررسی علائم ترافیک جادهای
- ارزیابی سوانح و حوادث و تطبیق و مقایسه آن با معیارها و ضوابط و مقررات ترافیک
- بررسی طرحهای ترافیکی
- رسیدگی به اختلاف کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران در حوزه ترافیک و طرحهای آن
با توجه به رشد روز افزون جمعیت از یک سو و افزایش تعداد خودروها از سوی دیگر و محدودیتهایی که در حوزه حمل و نقل و ایجاد راهها و بزرگراهها وجود دارد ترافیک به یک معضل جدی در همه جوامه تبدیل شده است. متاسفانه ترافیک به پدیدهای روزانه تبدیل و باعث روزمرگی در زندگی انسان شده و بازده فعالیتهای مختلف اعم از حمل و نقل، صنعتی و انسانی را بسیار پایین آورده است.
برای مقابله به این این معضل راهکارهای مختلفی تدوین شده است اما این راهکارها چندان هم موثر نبودهاند هر چند بخشی از ترافیک در محلهای مختلف را کاهش دادهاند و یا از سنگین بودن آن کاسته اند اما در شهرهای بزرگ هنوز نیاز به بررسی در این زمینه وجود دارد. کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در خصوص همین موضوع به اظهار نظر میپردازد. سیستمهای هوشمندی که برای کنترل ترافیک در نظر گرفته شدهاند مانند دوربینهای کنترل سرعت و یا کنترل تخلفات و دوربینهای مختلفی که برای کنترل تردد هستند مورد ارزیابی کارشناس قرار میگیرند.
از سوی دیگر همواره طرحهای مختلفی مانند ایجاد راهها، راه آهن، بندرها فرودگاهها و ساخت مترو و غیره برای تنوع در حمل و نقل در نظر گرفته شدهاند. این زیر ساخت ها معمولا با هدف بهبود تردد و کنترل ترافیک صورت میگیرند و یا باید موضوع ترافیک را لحاظ کنند کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در این خصوص نیز اظهار نظر خواهد کرد.
از سوی دیگر طرحهای شهری برای بهبود عملکرد اتوبوسرانی، مترو، قطار شهری، تاکسیها و سازماندهی آنها در نظر گرفته شده است. در صورتی که این طرحها بتوانند هم از لحاظ پوششی و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشند میتوان انتظار کنترل ترافیک را داشت. بنابراین کارشناسان در ارزیابی این طرح ها نسبت هر طرح را در کاهش و یا افزایش ترافیک مشخص خواهند کرد.
اما مهمتر از این موراد میتوان به طرحهای کنترل ترافیک اشاره کرد. طرحهای زوج و فرد و سایر طرحهای ترافیکی مورد ارزیابی کارشناس مهندسی ترافیک خواهد بود. مسائلی که حول این طرحها شکل میگیرد اعم از قابلیت اجرایی، تاثیر در مدیریت و یا کنترل ترافیک و هزینههای طرحهای مختلف در صلاحیت کارشناسان این رشته است.
آیا ترافیک تنها مربوط به زیر ساختها و اتوموبیلهاست. آشکارا باید پاسخ منفی داد. چرا که در بسیاری از موارد ورود عابران به خیابانها و یا گذر آنها زمینه بروز ترافیک، تصادف و غیره را فراهم میکند. بنابراین در مهندسی ترافیک باید به محل عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران و گذرگاهها و امثال آن نیز توجه نمود.
بررسی علائم ترافیکی و ارزیابی علل سوانح و تصادفات که نقش مهمی در بروز ترافیک دارند نیز در مدیریت ترافیک اهمیت خواهد داشت. به همین دلیل هم همواره مهندس ترافیک به بررسی راههایی جهت جلوگیری از این سوانح میپردازد. نهایتا حل اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران و اظهار نظر در خصوص طرحها و همچنین سیستمهای مدیریتی ترافیک در این رشته مورد بحث خواهند بود.
دستمزد کارشناسان عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون کارشناسان رسمی دادگستری بر اساس مصوبه حقالزحمه کارشناسی تحت عنوان تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری توسط قوه قضاییه تصویب و ابلاغ می گردد.
کارشناسان رسمی دادگستری